28.5.2023 Suonenjoki

Kohti pelipäivää
Vasama vei hutun keiton ja aloitti ulkona.
Joukkue onnittelemassa Aino Piiroista kunnarin johdosta
Vasaman lukkarina toimi Hilma Heiskanen
Siipe sisävuorossa
Hutunkeitto Kirin kanssa päättyi Kirin voittoon
Eemeli Taavitsainen lyömässä
Joukkue onnittelemassa Eemeli Taavitsaista kunnarin johdosta
Joukkue palaveri

Vasaman D-pelisarjan turnaus Suonenjoella 28.5.2023

Olipahan upea pesäpallo päivä Suonenjoella. Päivä alkoi Ainon kunnarilla ja päättyi Vilin upeaan kauhaisuun. Väliin mahtui upeita suorituksia, kovaa yrittämistä ja tiukkaa pesäpallon pelaamista. Sää oli pilvinen ja tuulinen. Kenttä upeassa kunnossa ja puitteet muutenkin hienossa kunnossa.

Päivän ensimmäisessä pelissä Vasama kohtasi kovaksi tiedetyn Siilinjärven Pesiksen. Peli alkoi hutun keiton voitosta lähtien Vasaman komennossa. Ainon upea takakentän puhkaisu viimeistään pyyhkäisi kaikkien mielestä edellisen turnauksen kovan jännittämisen ja vapautuneella ja kovalla esityksellä Vasama vei ensimmäisen jakson suvereenisti 21-10. Jaksolla Vasamalaisilla onnistui melkein kaikki. Se oli hyvä osoitus siitä, että joukkue on harjoitellut hyvin ja kun harjoitellut asiat saadaan onnistumaan pelissä jälki on sen mukaista.

Toiselle jaksolle SiiPe sisuuntui ja SuoVa hieman kadotti otettaan. Olisiko ensimmäisen jakson huippuonnistuminen tuonut puseroon liian hyvänolontunteen, mene tiedä. Toisen jakson SiiPe vei 3-15. Ensimmäisen vuoroparin 9 juoksua SiiPeltä oli kova suoritus ja sitä SuoVa ei enää saanut kirittyä kiinni. Näin päädyttiin kotiutuslyönti kisaan.

Kotiutuslyöntikisan SiiPe lopulta voitti 5 SuoVan 1 vastaan, joten ottelun voittajasta ei ollut epäselvyyttä.

Kuinka joukkuepelin henki voikin tarttua kaikkiin ja saada aikaan sellaisia onnistumisia laajalla rintamalla kaikilta. Kaikki joukkueen pelaajat toivat ainakin yhden juoksun ja parhaiten onnistuneilta se onnistui 4 kertaa. Kotiutuksissakin melkein kaikki onnistuivat ainakin kerran pelin aikana. Kunnareita lyötyihin juoksuihin mahtui pelissä kolme.

Ottelun parhaina Vasamalta palkittiin I Aino Piiroinen ja II Eemeli Taavitsainen.

Turnauksen seuraava peli oli Jyväskylän Kirin ja SiiPen kohtaaminen, joten Vasamalaisilla oli huilivuoro.

SiiPe jatkoi hyvällä otteella pelin hallintaa ensimmäisessä vuoroparissa. Toisessa vuoroparissa Kiri pääsi melkein tasoihin, mutta SiiPe veti kuitenkin pidemän korren ja voitti pelin 2-0.

Päivän kolmas ottelu oli Vasaman ja Jyväskylän Kirin kohtaaminen.

Kirin voitti hutun keiton ja valitsi aluksi ulkovuoron. Sisälle päässyt Vasama aloitti tilanteiden rakentelun ja sai tehtyä viisi juoksua. Eemeli Taavitsainen käytti upeasti parasta asettaan sisäpelissä ja löi vuorollaan kunnarin ja samalla lyönnillä Aino Piiroinen ja Erik Vihavainen ehti kotiin. Peli alkoi siis upeasti. Vasaman ulkopeli on koko ajan ollut hyvää ja nyt ulkopelissä jatkettiin samoja hienoja otteita Kirin jäädessä tasoittavalla vuorollaan ilman juoksuja.

Toisessa vuoroparissa Vasama teki kolme lisää ja tilanne oli jo 8-0. Omalla tasoittavallaan Kiri sai tehtyä kaksi Vasaman onnistuessa sisäpelissään jälleen hienosti.

Kolmannen aloittava oli sitten Vasaman juoksujuhlaa. Se toi joukkueelle 14 juoksua. Onnistumisia tuli jälleen kaikille. Lyötiin monipuolisesti käyttäen niitä harjoituksissa opittuja lyöntejä. Lyötiin rohkeasti eripuolille kenttää ja kun homma rullasi niin varmaan joku hiekkapölläkkä lähti myös pelinjohtajan viuhkan heilutuksen takia sen noustessa tuuletukseen upeitten suoritusten vuoksi. Jakso voitto Vasamalle 23-2.

Toisen jakson alku oli tiukkaa pelaamista molemmilta ja ensimmäisessä sisävuorossa Kiri sai tehtyä kolme ja Vasama yhden juoksun Aleksi Markkasen lyödessä ja Erik Vihavaisen tuodessa. Toinen vuoropari vei aloittavalla Kirin jo seitsemän juoksun johtoon, mutta niin vain myös Vasamalaisten ote terävöityi sisäpelissä. Juoksuhanan auettua onnistumisia alkoi tulla ja Vasama teki toisen tasoittavalla 15 juoksua siirtyen 17-8 johtoon. Kolmannen aloittavalla ulkovuorolla Vasaman ulkopeli oli taas aivan upeaa ja Kiri jäi kovasta yrittämisestä huolimatta ilman juoksuja ja peli päättyi Vasaman 2-0 voittoon. Peli päättyi yhteen upeimpaan suoritukseen Vilin kauhaistessa pallon ja ratkaistua näin viimeisen palon.

Ottelun parhaina palkittiin I Vili Virtala ja II Eemeli Markkanen.

Vasamalaisten hyvä yhteishenki näkyi ja kuului hienosti ulkopelissä, kun pelaajat puhuivat toisilleen pelien aikana. Toisia kannustettiin ja yhdessä juonittiin ulkopeli sellaiseksi, ettei vastustaja saanut helppoja juoksuja. Samoin sisäpelin kaaripelaaminen on ottanut valtavan loikan eteenpäin. Kaarella seurataan peliä ja pidetään ääntä. Vastustajien useista hyvistä yrityksistä huolimatta pesiltä ei irrottu valeheitoilla eikä muihinkaan jullikoihin menty, koska kaari pelasi niin hienosti.

Kiitos kaikille järjestelyihin osallistuneille.