1.8.2023 Kuopio

Neulamäen Trilleri

Suonenjoen Vasama matkasi 1.8 tiistaina Kuopion Neulamäen kentälle kohdatakseen Puijon Pesiksen. Otteluun valmennus oli päättänyt kokeilla jotain uutta laittamalla pelaajat uusille ulkopelipaikoille.

Vasama aloitti ensimmäisen jakson sisävuorolla Venla Vasiljevin voittaessa hutunkeiton. On mainittavaa, että Venla on voittanut 14 edellistä hutunkeittoa peräjälkeen. Vasama aloitti sisäpelin kelvollisesti tehden kolme juoksua. Ensimmäisen vuoroparin ulkopelissä näkyi hieman uudet pelipaikat ja niihin tottuminen koska PuPe pääsi iskemään viisi juoksua. Tämän jälkeen Vasama otti jakson hallintaansa lyöden tarvittavat juoksut sekä pelaten samalla kauden parasta ulkopeliään nollaten PuPen sisäpelin Aaro Markkasen johdolla, joka pelasi myös ensimmäisen pelinsä lukkarina. Vasamalle hieno 5-8 jaksovoitto.

Toiselle jaksolle joukkue siirtyi luottavaisin mielin. Jakso alkoikin erittäin tasaisissa merkeissä sen ollessa toisen vuoroparin jälkeen Pupelle 2-1. Sen jälkeen tapahtui kuitenkin jotain ihmeellistä koska peli muistutti lähinnä suuren Muhammad Alin köysissä roikkumista Pupen iskien kerta toisensa jälkeen juoksuja Vasaman kenttään. Kolmannen vuoropariin PuPe iskikin viisi juoksua. Tästä seurasi valitettavasti myös se, että joukkueen lyöntipelin rentous mureni Neulamäen hiekkatekonurmelle miljoonina hiekan jyväsinä, joiden kerääminen osoittautui tällä kertaa mahdottomaksi. Jaksovoitto PuPelle 10-3.

Ottelun ratkaisua lähdettiin hakemaan Supervuoroparista. Pelinjohtaja Sauli Taavitsaisen ohjeet olivat yksinkertaiset: ”Me osaamme kyllä. Nyt pitää vain luottaa itseensä.” Tässä vaiheessa kentälle oli siirtynyt jo Vasaman E-juniorit ja heidän huoltojoukkonsa. Kannustus ja tunnelma oli lähes infernaalinen. Vasama aloitti ulkokentällä. Joukkue keräsi upeasti itsensä vaikkakin PuPe iski vastustamattomasti kaksi juoksua. Sisävuorossa Vasama lähti kaventamaan kärsivällisesti ottelua Venla Vasiljevin tuodessa ensimmäisen juoksun harhaheitolla. Tasoittavan juoksun toi tuultakin nopeampi Eemeli Taavitsainen Aleksi Markkasen iskiessä hurjan pomminsa PuPen ulkokenttään. Tämän jälkeen Vasaman piti jälleen rakentaa kärsivällisesti tilanne päälle. Lopulta joukkue olikin tilanteessa, jossa joukkueen yksi nopeimmista ja monipuolisimmista pelaajista oli kolmos pesällä. Peli päättyi kuin sen olisi käsikirjoitettu ennakkoon. Hilma oli aivan puhki mutta kaivoi silti takataskustaan hanskat käteen. Hilma oli jälleen valmis! Käytännössä meillä alkoi olemaan lyöjätkin loppu, kun Eemeli otti punaisen metrisen Karhun mailansa käteensä. Olen seurannut Eemelin otteita jääkiekon ja pesäpallon parissa jo melkein 10-vuotta. Tiesin ja näin Eemelin ilmeestä, että nyt alkaa tapahtua. Toisaalta tiesin, että Hilma todella nopeana ja älykkäänä pelaajana pystyy tuomaan juoksun hieman epäonnistuneempaan lyöntiinkin. Jännitys oli katsomossa ja kaarella sanoin kuvaamaton lukkarin nostaessa pallon ilmaan. Kentällä kajahti hurja PAM ääni Emun sivaltaessa pallon kohti kakkospuolta yli polttolinjan. Hilma irtosi kolmoselta ilman merkkiä, jonka jälkeen aika pysähtyi. Tilanne oli hurjan jännittävä Hilman syöksyessä kotipesään samaan aikaan kun lukkari nappasi pallon käteensä. Vasaman onneksi syöttötuomari näytti ehtimistä, jonka jälkeen alkoi hurjat voiton juhlat, kertaa tuntojaan toinen pelinjohtaja Jesse Snäkin.

Ottelussa palkittiin 1. Hilma Heiskanen ja 2. Eemeli Taavitsainen.

Joukkueen tilastot (lyödyt/tuodut).

Hilma Heiskanen 0/3