Seuran esittely

Suonenjoen Vasama -  vuodesta 1908

Seuran tarkoituksena oli aktivoida jäseniään vireämpään työ- ja toimintakuntoisuuteen urheilun ja voimistelun avulla. Musiikki ja näytelmät toivat täydennystä urheilutapahtumiin.

Vasamalle suunniteltiin välittömästi jousitunnus, joka kuvasi nopeutta, lujuutta ja tarmoa.

Suonenjoen Vasama on yleisseura, jossa lajeina ovat olleet voimistelu, hiihto, ampumahiihto, yhdistetyn hiihto ja mäki sekä yleisurheilu, suunnistus, pesä- ja lentopallo sekä voimannosto. Jäseniä seurassa on ollut enimmillään 1200.

Kansainvälistä menestystä on saavutettu hiihdossa, yhdistetyssä ja ampumahiihdossa, joista MM- ja Olympiamitalleja sekä muuta kansainvälistä mainetta ovat tuoneet mm. Eino Olkinuora, Rauno Miettinen, Mauri Röppänen, Liisa Suihkonen, Yrjö Salpakari, Niilo Väisänen ja Esa Rossi.

Lintharjun mahtavissa harjoitusmaisemissa ovat 40-luvulla harjoitelleet kuuluisassa Rasva Rossin tallissa muutkin sen ajan mestarihiihtäjät mm. Jussi Kurikkala, Kalle Jalkanen ja Benjami Vanninen.

Sykettä on löytynyt aina Suonenjoen Vasamassa. Seura on aina ollut vetovoimainen lasten ja nuorten liikuttaja. Toiminnan ohessa ovat seuran johtajat ja talkoomiehet saaneet aikaan mittaamattomat talkootyötunnit kohentaessaan olosuhteita ja toimintapaikkoja. Talkootyöllä nousi myös Mansikkamaja vuonna 1986 tanssipaikaksi, joka kokosi runsaasti eri ikäisiä ihmisiä tanssin pyörteisiin. Aktiivista tanssitoimintaa kesti kymmenen vuotta. Uusi aika loi uudet tarpeet lasten ja nuorten liikuntapaikan muodossa. Maja on siirrettyVanhamäelle lähelle hiihto -ja ratsastustoimintaa maneesin jatkoksi, jotta saisimme liikunta- ja kulttuuripaikan,  jossa voimme järjestää suurempia tapahtumia ja kilpailuja jokapäiväisen liikunnan lisänä.

2000-luvun Vasamassa eri jaostot toteuttavat omaa erikoisosaamistaan. Yhdessä muiden liikunta- ja urheilutoimijoiden kanssa tavoitteenamme Suonenjoella on:

-lisätä lasten ja nuorten harrastajamääriä ja/tai –ryhmiä
-mahdollistaa liikunnan monipuolinen harrastaminen
-edistää yhdenvertaisia, tasa-arvoisia ja saavutettavia liikunnan harrastusmahdollisuuksia
-ehkäistä liikunnasta luopumista eli drop outia pitämällä nuoret mukana toiminnassa urheilijoina, liikkujina ja seuratoimijoina
-hillitä harrastamisen kustannuksia ja osallistumismaksuja lasten ja nuorten liikunnassa
-edistää liikunnallisen elämäntavan omaksumista ohjatun seuratoiminnan kautta
-edistää koko perheen liikkumista
-mahdollistaa syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten harrastaminen urheiluseurassa
-edistää maahanmuuttajalasten kotouttamista liikunnan avulla
-vahvistaa yhteisöllisyyttä ja lisätä vapaaehtoistoimintaa, sekä lisätä osaamista
-edistää monipuolista ja laadukasta seuratoimintaa
-kehittää innovatiivisia ja uudenlaisia toimintamalleja

Vähävaraisuus ei saa olla esteenä lasten liikunnan harrastamiselle. Myönnämme resurssien puitteissa harkinnanvaraisia avustuksia lapsille ja nuorille liikkumiseen ja urheilun harrastamiseen. Kysy maksuttomuutta seurassa: suonenjoenvasama@gmail.com.

Jo lapsena liikunnan polulle!

Suonenjoen Vasama

20.12.2016