Suonenjoki 21.06.

SUUREN URHEILUJUHLAN TUNTUA

Suonenjoen keskuskentän pesäpallokatsomo pullisteli katsojia tiistai-iltana, kun Suonenjoen Vasaman E-ikäisten joukkue kohtasi Puijon Pesiksen  E-poikien pelisarjassa.

Olemme kohdanneet Puijon Pesiksen tänä kautena kahdesti ennen tiistain ottelua. Toinen peli päättyi yhdellä juoksulla PuPen voittoon ja toinen peli päättyi tasan.

Samaa tasaista kaavaa noudatteli tiistainkin ottelun käsikirjoitus.

Hutunkeiton voitti Vasaman kapteeni Otto Simonen ja hän valitsi Vasamalle ensin ulkovuoron. Ottelussa pelattiin neljä vuoroparia ja hienossa kesäillassa molemmat joukkueet onnistuivat lyöntipelissä mainiosti ja ulkopelissä jouduttiin venymään kovien lyöntien kanssa puolin ja toisin äärimmilleen.

Ensimmäisen vuoroparin jälkeen tilanne oli kotijoukkue Vasama ensin mainittu 5-4. Toisen vuoroparin jälkeen tilanne oli 10-9, kolmannen 15-14 ja niin siinä sitten kävi, että ottelu päättyi tasan 17-17.

3-vahtina pelannut Eemeli Markkanen onnistui etenkin näpyissä ja ulkopelissä pallot tarttuivat hienosti räpylään. Lisäksi Eemeli liikkui hienosti kentällä.

1-vahtina/keskipelaajana pelannut Hilma Heiskanen liikkui ulkopelissä hienosti. Hilman ulkopelipaikan pelaamisessa on tärkeää lukea lyöjää ja liikkua lyöjän mukaan. Hilma osasi tehdä sen mainiosti taas tiistaina. Lyöntipelissä Hilma löi totutun varmasti monipuolisia lyöntejä. Hilma löi etenkin tarkkoja ja taidokkaita näpyjä.

Lukkari Anton Vihavainen pelasi ehkä kaikkien aikojen ottelunsa ja hän sotki vastustajan peliä vaikeilla syötöillään. Anton aavisti usein vastustajan suunnitelmat ja irroitti etenijöitä taktisilla väärillään. Mailan varressa Antonin lyöntiä oli vaikea aavistaa ja usein hän löysi Puijon ulkokentästä tyhjät paikat.

Eemeli Taavitsainen pelasi ensimmäisen kerran tänä kesänä kopparina. Hän liikkui siellä hienosti ja otti useita tärkeitä koppeja ja poltti monta etenijää kovalla heitolla kotipesään. Lyöntipelissä Eemelin maine on jo kiirinyt pitkin Itä-Suomea ja Puijonkin pelinjohtaja käski ulkokenttää menemään Eemelin tullessa lyömään kauemmaksi. Siitä huolimatta Eemeli paukautti kaksi kertaa pallon läpi ja teki illan aikana kaksi kunnaria.

Onni Piiroinen pelasi kakkosvahtina ja Puijo löi useita kovia lyöntejä Onnin tontille. Hän ei siitä hätkähtänyt ja pysäytti useita kovia lyöntitarjouksia.

Sisäpelissä Onni teki useita tärkeitä vaihtolyöntejä. Etenkin kolmospuolelle Onni löi kovaa.

Otto Simonen pysäytti useita kovia lyöntejä kakkospolttajana. Kenttä oli tiistaina kova ja maalyönneillä pallo eteni nopeasti. Otolle tuli useita lyöntejä ja usein pallo löytyi lyönnin jälkeen Oton räpylästä. Otto osaa lyödä kovaa, mutta oli hienoa nähdä, että Otto malttoi lyödä tiistaina myös taidokkaita näpyjä.

On hienoa nähdä kuinka ennakkoluulottomasti Selma Vasiljev pelaa poikien sarjassa. Selmallekin lyötiin kovia lyöntejä, mutta Selma ei siitä hätkähtänyt. Hän liikkui hienosti ja nappasi useita lyöntejä kiinni. Sisäpelissä Selma pelasi rohkeasti ja löi hyvin suunnattuja lyöntejä. Selma eteni myös hienosti.

Tomi Iivanainen pelasi kopparina ja käytti kovaa heittokättään useita kertoja tuhoisasti. Etenkin ottelun kahdessa viimeisessä vuoroparissa Tomi teki tärkeitä paloja. Tomi osoitti taas vaarallisuutensa mailanvarressa. Hän löi useita kovia takakentän lyöntejä.

Aaro Markkanen pelasi siepparina ja uskalsi tulla tosi lähelle hakemaan näpyjä. Se vaikeuttikin vastustajan vaihtotilannepelaamista. Lyöntipelissä Aaro löi hyviä lyöntejä kakkospuolelle.

Jokerina ollut Veikka Vasiljevin voi laittaa lyömään paikkaan kuin paikkaan ja niin kävi tiistainakin. Veikka löi vaarallisia lyöntejä ympäri kenttää.

Tiistai-ilta tarjosi huikeaa pesäpalloviihdettä ja katsojia oli yli 100 ihmistä. Se on uskomaton määrä lasten pelissä. Lisäksi oli hienoa nähdä ja kuulla kun molempia joukkueita kannustettiin hyvässä hengessä. Puijon Pesiksen taustavoimatkin ihmettelivät ja kiittelivät ottelun jälkeen hienoa tunnelmaa ja meininkiä Suonenjoen pesäpallopyhätössä.

Tästä on hyvä jatkaa.

" Nyt Suonenjoella vierii pesäpallon ilosanoma niin lujaa, että tästä voi seurata mitä vaan" iloitsi ottelun jälkeen katsomosta tavattu suonenjokelaista pesäpalloa vuosikymmeniä läheltä seurannut pesäpallopappa Pertti Manninen

-Valmennus