Kilpailuohjeet

Keskimatkan MM-katsastus ja WRE osakilpailu Hanhiniemessä 23.6.2019

KILPAILUOHJEET

Kilpailussa noudatetaan SSL:n lajisääntöjä, IOF:n sääntöjä ja järjestäjän ohjeita.

KILPAILUNJOHTO

Kilpailunjohtaja Janne Rossi, 040 593 6899

Ratamestari Sami Lyytinen, 0400 575 494

Tiedottaja Janne Paavilainen, 050 567 2421

Kilpailunvalvoja, IOF Börje Vartiainen

Ratavalvoja Simo Martomaa

Suomen suunnistusliiton valvoja Jarmo Puttonen

Tuomarineuvosto:

Puheenjohtaja Jarmo Puttonen, Suunta Jyväskylä

Jäsen Ossi Lakkala, Kuopion Suunnistajat

Jäsen Petteri Kähäri, Suomen Suunnistusliitto

KILPAILUKESKUS, OPASTUS JA PYSÄKÖINTI

Kilpailukeskus sijaitsee pellolla maasto-olosuhteissa. Opastus alkaa tien 69 ja Konnekoskentien risteyksestä, josta on matkaa kilpailun pysäköintialueelle noin 10 km. Paikoitus on pellolla, josta kävelymatka kilpailukeskukseen on enintään 700 m. Pysäköinnin osoite on Hanhiniementie 12, Rautalampi.

MAASTO

Maasto on huomattavin korkeuseroin olevaa pohjois-savolaista kalliomaastoa. Osa mäkien rinteistä on kivikkoisia. Maastopohja on varsin hidas, mutta pääsääntöisesti hyväkulkuinen.

KARTTA

Kartoittaja Jussi Silvennoinen, 8-10/2018; CMYK offset-painettu 06/2019. Mittakaava 1:10 000 ja käyräväli 5m. Kartta on A4-muovikotelossa.

Mallikartta on nähtävissä lähdössä. Kilpailualueesta ei ole vanhaa suunnistuskarttaa.

MALLIRASTI JA EMIT TESTAUS

Mallirasti sijaitsee kilpailukeskuksessa, jossa voi myös testata kilpailukortin toimivuuden.

Kilpailija on itse vastuussa elektronisen kilpailukorttinsa toimivuudesta ja siitä, että käyttää lähtöluettelossa mainittua kilpailukorttia. Tuntemattomalla kortilla juoksevat kilpailijat hylätään.

Tarkista Emit-numerosi lähtölistoista. Korjaa virheellinen numero sähköpostilla suunnistus.vasama@gmail.com viimeistään lauantaina 22.6.2019 klo 24.00 mennessä. Tämän jälkeen on korjaukset tehtävä kisa-aamuna infossa, josta löytyy myös vuokrakortteja toimimattomien tilalle (5 €). Palauttamattomista vuokrakorteista perimme uuden kortin hinnan.

SARJAT JA MATKAT

M21E 5,3 km, noususumma 235m, 16 rastia, 78 ilmoittautunutta

W21E 4,4 km, noususumma 200m, 16 rastia, 54 ilmoittautunutta

NUMEROT JA EMIT TARKASTUSKORTIT

Kilpailussa käytetään kilpailunumeroita, jotka löytyvät kilpailukeskuksesta hakaneuloineen. Emit tarkastuslipukkeet löytyvät numeroiden välittömästä läheisyydestä sekä lähtökynnykseltä. Niihin kirjoitetaan kilpailunumero. Numerot palautetaan maalissa. Palauttamatta jätetyistä numeroista perimme uuden numeron hinnan.

GPS-SEURANTA

Kilpailussa käytetään GPS-seurantaa järjestäjän valitsemien kilpailijoiden osalta (max. 50 + 50). GPS-laitteistot jaetaan kilpailijoille lähtökynnyksellä. GPS-laitteesta kieltäytyminen johtaa kilpailijan hylkäämiseen.

RASTIMÄÄRITTEET

Rastimääritteet ovat kartassa sekä irrallisena lähdössä. Rastimääritteiden koot:

M21E, 57 mm x 139 mm

W21E, 57 mm x 139 mm

LÄHDÖT

Kilpailussa on käytössä lähtökynnys, joka sulkeutuu klo 11.30. Lähtökynnykselle on matkaa 400 metriä, josta varsinaiseen lähtöön on 500 metriä. Lähtökynnyksellä on teltta sateensuojana. Tarjolla on vettä ja vessat. Lähtökynnykseltä on varusteiden kuljetus kilpailukeskukseen.

Lähtöön matkaa 900 metriä. Matka lähtöön on viitoitettu (valkea, teksti ”UPM”). Matkalla lähtöön ei saa poiketa viitoitukselta tien pohjois-/länsipuolelle.

Lähtöön kutsutaan 4 min ennen lähtöaikaa, missä tarkastetaan kilpailunumero ja irralliset rastimääritteet ovat saatavilla. Emit-numeroa ei tarkasteta lähdössä. Jokainen kilpailija vastaa siitä, että kilpailee lähtölistassa olevalla kortilla. Emit-nollaus tapahtuu 3 minuuttia ennen lähtöä. Kilpailukartta on nähtävillä 2 minuuttia ennen lähtöä.

Kartan saa toimitsijalta lähtöhetkellä. Lähtöviivalta on viitoitus K-pisteelle.

MAALI

Viimeiseltä rastilta on viitoitus maaliin. Maalissa on maalileimaus, jonka jälkeen siirrytään leimantarkastukseen. Karttoja ei kerätä maalissa pois.

PROTESTIT

Protestit tulee tehdä infoon 30 minuutin kuluessa kilpailun viimeisen maaliintulon jälkeen.

MAALIN SULKEUTUMINEN

Maali sulkeutuu kaksi tuntia viimeisen lähdön jälkeen. Suurin sallittu suoritusaika on 120 minuuttia.

KESKEYTTÄNEET

Keskeyttäneet ilmoittautuvat maalissa.

PUKEUTUMINEN, PESU JA WC:T

Pukeutuminen tapahtuu maasto-olosuhteissa; järjestettyä pesua ei ole. Siirrettäviä vessoja on kilpailukeskuksessa sekä lähtökynnyksellä. Lähdössä ei ole vessoja.

PALKINNOT

Palkinnot jaetaan tulosten selvittyä kuuluttajan ohjeiden mukaisesti.

ENSIAPU

Ensiapu löytyy maalin läheisyydestä.

KAHVIO

Kilpailukeskuksesta löytyy kahvio.